Credo

Beskrivelse
Credo er Bildøy Bibelskole sin Bibel-linje. Her undersøker vi både de lange linjene og de finurlige detaljene i Bibelen og i teologien. Vi har erfart at det finnes masse gjemte obbyggelige skatter her. Disse vil vi snu og vende litt på. På Credonettverket ønsker vi at du skal lære noe nytt fra Bibelens og teologiens verden! Vi ønsker at du skal få servert bibelsk og teologisk småsnacks, samtidig som du skal få føde som virkelig trenger å fordøyes.
Nettverket er åpent for alle og sikter på deg som er nysgjerrig og vitebegjærlig i Bibel og teologi. Det kan være en fordel om du ikke har noe imot å sitte og høre på undervisning en liten stund.
Med det vil vi ønske deg velkommen til Credonettverket – Teologi og Bibelskatter for din tenkende tro og din troende tanke.

Struktur
På nettverket blir det først og fremst undervisning i seminarform, men med gode muligheter for å stille spørsmål og samtale om tematikken.

Program
Fredag
11.30-13.00: «Når alt kommer til alt – Forkynnerens bok om livet og tjenesten» –  I dette seminaret skal vi se nærmere på Forkynnerens bok. Her møter vi Forkynnerens (trolig kong Salomo) refleksjoner ved slutten av et langt liv. Hva betyr noe når alt kommer til alt? Hva kan denne boken lære oss om å leve våre liv og utføre vår tjeneste? Finnes det håp om glede og tilfredshet, eller er alt bare endeløs tomhet og jag etter vind? Knut Kåre Kirkholm
14.00-15.30: «Lesebriller» – Vi som er evangeliske kristne er opptatt at Bibelen er vår eneste rettesnor for lære og liv. Men hvordan forstår vi Bibelen? I dette seminaret skal vi se på hvordan katekismen kan fungere som lesebriller som hjelper oss til å se hva som står i Bibelen. Ingvald Andre Kårbø

Lørdag
11.30-13.00: «Detaljer rundt Jesu korsfestelse og oppstandelse» - Det er mange detaljer i evangeliene knyttet til Jesu død og oppstandelse, og det er ulike synspunkter og teorier knyttet til disse. I dette seminaret vil vi gå gjennom både detaljer i Bibelen og teorier knyttet til disse, med mål om at både Bibelen og evangeliet skal bli enda rikere for oss. Ole Magnus Breivold
1400-15.30:“Det visuelle juleevangeliet”  Hvorfor pynter vi husene våre med et juletre? Kanskje har vi ikke helt svaret åp hvorfor den første familien gjorde det. Men juletreet vitnter for oss gjennom hele julen. Det forteller en historie som startet i Edens hage og som er fullbragt, men ikke fullendt. Dette seminaret vil gi deg en inngangsport til å snakke om evangeliet i julen. Christian Lilleheim

BIDRAGSYTERE

caret-down caret-up caret-left caret-right
Knut Kåre Kirkholm

Knut Kåre Kirkholm – Undervisningsleder ved Fjellhaug Internasjonale Høgskole hvor han underviser i blant annet gresk og hebraisk. Han har en spesiell interesse for – og store kunnskaper om det gamle testamente.

Ingvald Andre Kårbø

Ingvald Andre Kårbø – Utdannet teolog fra Fjellhaug Internasjonale Høgskole. Tidligere bibellærer og rektor ved Fjellheim Bibelskole og arbeider nå som Radio- og TV-pastor i P7 Kristen Riksradio.

Christian Lilleheim

Christian Lilleheim - Linjelærer for Credo på Bildøy. Er utdannet teolog og har erfaring som pastor i Salem Bergen.

Ole Magnus Breivold

Ole Magnus Breivold- . Bibellærer på Bildøy. Utdannet teolog og har tidligere jobbet som prest i Bergen og misjonær i Ukraina.